Rug- en nekklachten zijn een veel voorkomend probleem waar mensen in zowel de nacht als overdag veel last van kunnen hebben. Om deze klachten te voorkomen of verminderen is de houding waarin je slaapt erg belangrijk. Maar wat is dan de goede houding? Een goede houding bereik je door te slapen op een matras die de juiste ondersteuning biedt. Als je een goed matras hebt worden de rug- en nekklachten zeker minder! Alleen blijft het niet bij een goed matras, maar ook is een passend kussen belangrijk. Deze twee factoren zorgen onder andere voor een optimale nachtrust zonder rugpijn of nekpijn, maar tot slot is de slaaphouding ook enorm belangrijk om klachten te voorkomen of te verminderen.

Vindt het juiste matras en kussen voor jouw lichaam

Veel mensen zeggen dat een bepaald matras perfect is voor iedereen om rug- en nekklachten te voorkomen, maar dit is zeker niet het geval! Ieder lichaam is anders en daarom is niet één specifiek matras of kussen geschikt voor iedereen. Boxsprings.nl heeft allerlei verschillende matrassen. Zo hebben de matrassen verschillende hardheden en een ander comfort. De medewerkers van Boxsprings.nl vinden dat iedereen een goede nachtrust verdient en daarom staan ze voor u klaar om advies te geven. Een matras gaat gemiddeld 8 jaar mee, houdt dit goed in de gaten. Op deze manier voorkom je eventuele rug- of nekklachten.

Zoals vermeld, is naast een juist matras ook een fijn hoofdkussen van belang. Iedereen heeft wel een voorkeur van de positie waar ze graag in slapen en voor iedere lighouding komt een ander hoofdkussen naar boven. Voor buikslapers is het essentieel om een dun kussen te gebruiken, terwijl rugslapers iets meer volume in het kussen nodig hebben en tenslotte hebben zijslapers een betere nachtrust met een wat dikker kussen om hun ruggengraat in rechte positie te houden. Heb je nu nog geen idee welk hoofdkussen je moet kiezen, neem dan contact met ons op!

Rug- en nekpijn wordt veroorzaakt door een verkeerde slaaphouding

Vaak komt het voor dat mensen al lange tijd (meerdere jaren) in een verkeerde of nekbelastende houding slapen voordat zij serieuze nekpijn krijgen. Hierdoor wordt er vaak geen verband gelegd tussen de slaaphouding en het ontstaan van de klachten. Wij raden u aan om absoluut niet op uw buik te slapen aangezien dit een van de meest belastende factoren voor de nek is – voor zowel volwassenen als kinderden. Wanneer u op uw buik slaapt, staan uw rugwervels heel dicht tegen elkaar waardoor er teveel torsie ontstaat in uw nek en onderrug. Hierdoor wordt er minder ruimte gecreeerd voor uw tussenwervelschijven wat tot gevolg heeft dat er geen goede doorbloeding mogelijk meer is.